Страницы

Адаптація п'ятикласників



адаптація п'ятикласників from Kyrynyuk


Корекційно-розвивальна програма
«Профілактика дезадаптації учнів 5-их класів»


Учні 5 класу — це діти молодшого підліткового віку, коли відбувається інтенсивне формування осо­бистості, збільшення морального та інтелектуаль­ного потенціалу, починається перехід від дитинства до юності у психічному і соціальному відношенні.
Значних змін зазнає психічна діяльність мо­лодшого підлітка:
    збільшується контроль кори головного мозку над інстинктами та емоціями
    зникають попередні дитячі інтереси, народжу­ються нові
    спостерігається прагнення з боку деяких учнів до самостійності та властивих дорослим
    форм поведінки.
Нові інтереси і прагнення підлітка бувають мінливими, а стосунки з батьками та вчителями стають складнішими, особливо коли старші не розуміють змін, які відбуваються в особистості підлітка, і продовжують ставитися до нього як до дитини. Підлітки потребують особливої уваги до себе. Труднощі зникають, коли вихователі врахо­вують нові потреби і запити дитини.
Молодший підліток це допитлива, актив­на, різка, діяльна, галаслива й емоційна дитина, яка прагне всього нового, незвичайного.
У психічній діяльності молодшого підлітка зрос­тає роль мислення, він частіше висловлює сумніви, ставить запитання, вимагає додаткових доказів.
Значні зміни відбуваються й у засвоєнні мораль­них норм і понять, відбуваються пошуки ідеалу.
У молодшого підлітка як ідеал виступає образ якоїсь людини, в якій він бачить учителя, батьків, близьких родичів, товаришів, героїв кінофільмів, книг. Він усе частіше замислюється над питання­ми хто я? Співвідносячи себе, свої вчинки, свою модель поведінки з іншими, т. ч. формуючи свої навички взаємин з однокласниками та й надалі з довколишніми.



3 метою профілактики дезадаптації учнів 5-х класів складено корекційно-розвивальну програму.
ЗАВДАННЯ ПРОГРАМИ :
·        Створення соціального простору самопізнання, саморозвитку, самовдосконалення.
·            Формування в учнів позитивної «Я — концеп­ції», сталої самооцінки, зниження тривожності.
·        Створення сприятливих умов для розкриття психічних, креативних ресурсів.
·        Створення класного колективу, через форму­вання групової єдності.
·        Розвиток соціально-комунікативних умінь учнів.
·        Формування ефективних форм конструктивної поведінки у колективі однолітків.


Заняття №1. Знайомство – перший крок до спілкування.
Мета: формувати довірливу атмосферу прийняття правил роботи у групі.
ПЕРЕБІГ ЗАНЯТТЯ
1.  Вступ
Ведучий. Сьогодні ми з вами зібралися, щоб ближче познайомитися, пізнати себе та своїх одно­класників, навчитися взаємодіяти з ними.
2.  Вправа «Знайомство — привітання»
Учасники розміщуються колом, по черзі ко­жен використовує різні форми привітання, нази­ває своє ім'я та вдачу. Наприклад: «Добрий день! Я весела Юля». «Привіт! Я щедрий Юра».
 3.  Правила роботи групи
• Один говорить — решта слухає.
   •  Правило «піднятої руки».
    Говорити коротко, по черзі.
    Бути активним.
    Бути доброзичливим.
    Поважати думку кожного, не оцінювати.
    Конфіденційність.
4.  Вправа «Бінго»
У кожного учасника папір А4, який складаємо навпіл. Вирізаємо фігуру Бінго — силует людини, на якому кожен пише свою мрію, хобі, улюблену книгу, страву та місце відпочинку.
На наступному етапі учні підходять один до од­ного, знаходять і записують на відповідних части­нах Бінго імена тих, з ким у них збіглася позиція. . Після повертаються у коло обговорення.
5.  Ритуал прощання «Вогник»
Ведучий. Візьміться за руки, уявіть у своїх грудях вогник добра, ніжності, любові; уявіть, як він збільшується, його сила переходить у праву руку того, хто сидить праворуч, збагачується його любов'ю та рухається далі по колу. Потім любов повертається, збагачена від сердець інших учас­ників.

ЗАНЯТТЯ № 2.  СВІТ ПОЧИНАЄТЬСЯ ІЗ МЕНЕ
Мета: сприяти самоусвідомленню свого Я; форму­вати навички ефективної взаємодії.
ПЕРЕБІГ ЗАНЯТТЯ
1.  Вправа «Незвичне привітання»
Кожен вітається жестами, словами — ніхто не повторюється.

2.  Повторення правил роботи групи
3.  Вправа «Легенда мого імені»
Учасники по черзі розповідають, що означа­ють їх імена, за яких обставин вони одержали своє ім'я.
4.  Вправа «Моє ім'я у малюнку»
Учні малюють своє ім'я. Таким чином вони ви­ражають своє ставлення й почуття до нього за до­помогою кольорових олівців та фломастерів.
5.  Ігрова вправа «Австралійський дощ»
По колу ланцюгом учасники передають рухи ведучого.
В Австралії піднявся вітер, (Ведучий тре до­лоні.)
Починає крапати дощ. (Ведучий клацає паль­цями.)
Дощ посилюється. (Ведучий плескає долонями по грудях.)
Починається справжня злива. (Ведучий плес­кає по стегнах.)
А ось град — справжня буря. (Ведучий тупо­тить ногами.)
Але ось буря стихає. (Ведучий плескає по стегнах.)
Дощ стихає. (Ведучий плескає долонями по грудях.)
Рідкі краплі падають на землю. (Ведучий кла­цає пальцями.)
Тихий шелест вітру. (Ведучий потирає долоні.)
Сонце! (Руки догори.)
6.  Вправа «Незвичне перетворення»
"Ведучий пропонує учасникам завершити ре­чення: «Якби я був явищем природи, я був би...»
7.  Заключна гра «Чарівна зірка»
Колись дуже давно жила на світі Зірка, їй було прикро, що на неї ніхто не звертає уваги, і вона вирішила піти до мудреця. Прийшовши, вона за­питала:
«Чому мене не помічають?» Чаклун відповів на це, що світло зірок гасне, коли поряд є сонце, і запропонував їй жити в небі, з'являючись лише вночі.
Він також попередив, що там холодно і страшно. Але Зірка не злякалась, і чаклун за­довольнив Ті бажання дарувати людям світло. Зробив їй подарунок: не одна Зірка стала жити на небі, а багато нових зірок з'явилися там, щоб їй не було самотньо. Та щоб навіки зберегти пам'ять про Зірку, мудрець подарував кожній людині маленьку зірочку.
Ведучий.  Тому мені б хотілося, щоб ви піді­йшли сюди і створили одну велику зірку. Станьте в коло. Зробіть коло таким тісним, щоб, коли кож­ний з вас протягне руку до середини кола, ство­рилася зірка. Ця зірка дуже тепла, тому що вона готова дарувати своє світло, зігріваючи сяйвом своєї доброти всіх навкруги. Кожен з вас має своє особливе світло, але кожен з вас також приймає й світло інших. Усі разом ви склали одну велику зірку, світло якої набагато яскравіше, ніж кожно­го окремо. А тепер покажіть нам, як ваша чудесна велика зірка повільно рухається на небі.


Учні пересуваються маленькими кроками під музику.
8.  Рефлексія
9.  Ритуал прощання «Вогник»

ЗАНЯТТЯ № 3. ВЧИМОСЯ РОЗУМІТИ СЕБЕ ТА ІНШИХ
Мета: формувати навички невербального спілку­вання.
ПЕРЕБІГ ЗАНЯТТЯ
1.  Вправа «Незвичне привітання»
Привітатися по колу різними словами і спосо­бами.
2.  Вправа «Поділися добрим настроєм»
Обладнання: різнокольорові листочки та «Дерево Настрою».
Колір і настрій явища взаємопов'язані. Кожен вибирає свій колір настрою:
    червоний — піднесений;
    помаранчевий — радісний;
    жовтий — світлий, приємний;
    зелений — спокійний;
    блакитний — незадовільний;
    фіолетовий — тривожний;
    чорний — пригнічений.
Учні прикрашають «Дерево Настрою» класу з відповідним коментарем.
3.  Вправа «Відгадай правило»
Ведучий об'єднує дітей у групи, кожна отримує правило і завдання зобразити його за допомогою міміки і жестів. Інші учні відгадують.
4.   Вправа «Метафора»
Кожному пропонується написати ім'я. Не обов'язково, щоб ім'я було справжнім. Під ім'ям записують метафоричні вислови до образу особи. Обговорення та організація галереї образів.


5.  Вправа «Знайди собі пару»
Обладнання: картки з назвами тварин, на кожну тварину дві картки.
Кожен учасник, отримавши карту, повинен зна­йти собі пару без слів за допомогою жестів, рухів.
Знайшовши пару, залишається поряд, поки ре­шта не знайдуть пару.
Після закінчення — обговорення.
6.  Вправа «Дзеркало»
Учні об'єднуються у пари. їм потрібно по черзі за 1 хв. повторити міміку, рухи, відтворити почут­тя та настрій товарища. Далі обмін ролями.
Обговорення
  Чи легко бути дзеркалом іншої людини?
  Чи приємно це?
  Чи змогли б ви відчути себе іншою особою?
  Чи заважає це вашому Я — вашій індивідуаль­ності?
7.  Вправа «Емоція по колу»
Ведучий. Емоція — це переживання люди­ною свого ставлення до світу і до людей.
Радість, сум, страх, обурення, гнів, здивування.
За допомогою міміки покажіть емоцію, решта повторюють її.
8.   Вправа-розминка «Любителі солоденького»
Ведучий. «Хто любить морозиво?» Ті, хто любить, стають у центр кімнати, взяв­шись за руки, поступово приєднуються ті, хто лю­бить шоколад, мак, солодкий крем, аж поки всі не стануть в один ланцюжок.
Тоді ведучий бере останнього за руку і почи­нає «намотувати» всю групу — плести ланцюжок.
Коли всі «намотаються», потрібно хвилинку по­стояти, щоб відчути всіх разом, прислухатися до цього відчуття і аж тоді розійтися.
9.     Ритуал прощання «Вогник»


ЗАНЯТТЯ № 4. Я —ЧУДОВА ЛЮДИНА
 Мета: сприяти розвитку в учнів позитивного само­усвідомлення; формувати навички рефлексії.
ПЕРЕБІГ ЗАНЯТТЯ
1.   Вправа «Привітання»
Привітатися по колу різними словами і спосо­бами.
2.   Вправа «Поділися добрим настроєм»
Заповнення скриньки  настрою.
3.  Повторення правил роботи групи
4.  Вправа «Незакінчені речення»
Тренер роздає учням аркуші, на яких необхід­но дописати:
Від тренера я очікую...
Від інших учнів я очікую...
Від себе я очікую...
Коли заняття закінчиться, проводять обгово­рення: якою мірою все, що відбувалося, задоволь­нило їх очікування.
5.   Вправа «Веселка»
Ведучий. Уявіть веселку, чудову гру її ко­льорів і себе у спокійному, приємному стані, роз­слабленими на відпочинку.
6.   Вправа «Мій портрет у промінцях сонця»
Ведучий. Намалюйте сонце, у центрі напи­шіть своє ім'я, а вздовж променів усі хороші свої якості.
Обговорення
♦ Що було важче: малювати чи говорити?
7.  Вправа «Комплімент»
Учні передають компліменти, доповнюючи: «Так, це мені теж у собі подобається», і додають про те, що хочеться.

Обговорення
8.  Вправа-руханка
Передача м'яча по колу спиною до спини без слів під музику (можна заплющити очі).
9.  Вправа «Я — чудовий майстер»
Кожен учасник стає посеред кола і розповідає про свій талант чи вміння.
(Я гарно співаю, вишиваю.) У відповідь на кожне висловлювання всі хором говорять: «Це чудово!» — і одночасно піднімають угору великий палець.
10.  Вправа «Подарунок — жестом»
По колу учні роблять один одному подарунки на невербальному рівні — жестами показують, що саме хочуть подарувати.
Обговорення
♦ Що саме подаровано?
11.  Вправа «Усмішка по колу»
12.  Рефлексія
Повернення до незакінчених речень:
Я очікував...
Я отримав...
Мені сподобалось...
13.  Вправа «Розбір скриньки настрою»
Чи змінився настрій?
14.  Ритуал прощання «Вогник»

ЗАНЯТТЯ № 5. Я і МОЄ ОТОЧЕННЯ
Мета: формувати навички адекватно виражати свій емоційний стан, проводити самопрезентацію, розвива­ти та закріплювати позитивні елементи при груповій взаємодії.


ПЕРЕБІГ ЗАНЯТТЯ
1.   Вступ
Ведучий. Ми зібралися, щоб краще пізна­ти себе, розкрити свої добрі серця для інших, на­вчитися по-доброму взаємодіяти з учнями нашого класу.
2.  Вправа «Незвичне привітання»
Привітатися по колу різними словами і спосо­бами.
3.  Вправа «Поділися добрим настроєм»
Колір і настрій явища взаємопов'язані. Кожен вибирає свій колір настрою.
Учні передають свій колір до «скрині Настрою» класу.
4.  Повторення правил роботи групи
5.  Вправа «П'ять добрих слів»
Учні об'єднуються в групи по 5 осіб. Розташо­вуються за столами, тренер пропонує кожному об­вести свою долоню на аркуші паперу і позначити на малюнку ім'я. Кожен передає аркуш праворуч, отримуючи малюнок від сусіда зліва. На одному пальці долоні учень записує якусь привабливу рису власника (ти добрий, ти заступаєшся за старших). Коли всі записи закінчено, тренер збирає малюнки і зачитує компліменти, а учні вгадують, кому вони належать. Малюнки повертаються власникам.
6.  Вправа «Моя велика добра справа»
Згадайте і запишіть свою добру справу.
7.  Вправа-рухавка «Місток»
Уявіть міст шириною ЗО см, під яким бурхлива ріка. Учні йдуть назустріч один одному.
8.   Вправа «Чим ми схожі»
Учні розміщуються колом. Тренер запрошує до середини кола когось із дітей, підкреслюючи подібність до себе за якоюсь узагальненою озна­кою (Олю, вийди до мене, тому що у нас із тобою однаковий колір волосся, зріст, очі, ми мешканці Землі...). Дитина виходить і запрошує іншу. Впра­ва триває доти, поки всі не опиняться разом у колі.

Висновок                               
Усі ми подібні, ми — гурт, єдиний колектив.
Ведучий.   У кожного колективу є серце. А що ви можете подарувати всім і кожному, щоб це сер­це палало якомога довше?
9.  Вправа «Дарунки від вашого серця»
На дошці велике добре серце класу, і кожен учасник дарує класу щось своє, добре: посмішку, вчинок, слово, погляд, дружбу, співчуття, радість, веселий настрій, любов, свої вірші, малюнки, під­тримку, силу, розуміння, спокій...
Асоціації
ДОБРЕ          СЕРЦЕ        КЛАСУ
Д іти               Співчуття   Колектив
Обов'язки       Ентузіазм   Любов
Бажання         Робота        Активність
Радість           Цінність      Слово
Енергія           Емоції         Увага
СХІДНА МУДРІСТЬ «ІСТОРІЯ ПРО РАЙ І ПЕКЛО»
Одного разу іудейський мудрець попрохав Гос­пода показати йому Рай і Пекло. Господь від­вів мудреця у приміщення, де билися, плакали і страждали голодні люди. Посеред кімнати сто­яв великий казан зі смачною їжею, у людей були ложки, але вони були довші заруку, тому люди не могли потрапити ложкою до рота. «Так, це справ­жнє пекло!» сказав мудрець.
Далі вони зайшли до іншого приміщення, Всі люди там були ситі і веселі. Але коли мудрець придивився, то побачив там такий самий казан і такі ж ложки! Що ж робило їхнє життя рай­ським?.. Вони вміли годувати один одного! Люди вміли взаємодіяти між собою, і в цьому їм допо­могло вміння спілкуватися. Все залежить від вас, все у ваших руках!



10.   Вправа «Я — чарівник»
На дошці «Дерево Бажань».
Ведучий. Заплющте очі, уявіть себе у каз­ковій країні, де здійснюються всі бажання і мрії, особливо коли ти всемогутній чарівник. Що б ти зробив, якби мав таку силу? Запишіть бажання і повісьте на «Дереві».
11.  Рефлексія
12.  Ритуал прощання «Вогник»
Засвітити в колі свічку.
Ведучий. Візьміться за руки, погляньте на вогник, уявіть у своїх серцях вогник добра,
ніжності, любові, уявіть, як він розгорається, його сила переходить у праву руку і вливається у доло­ню того, хто сидить праворуч, збагачується його любов'ю і рухається далі по колу. Потім любов повертається, збагачена від сердець інших учнів.

ЗАНЯТТЯ № 6. ЛАНЦЮЖОК ДОВІРИ
Мета: підвищити внутрішню групову довіру й згур­тованість членів групи.
ПЕРЕБІГ ЗАНЯТТЯ
1.  Привітання
Сказати один одному щось хороше, тепле, ніжне.
2.   Вправа «Ейдетичний ланцюжок»
Учасники розміщуються колом. Ведучий ви­мовляє два слова. Один із учасників описує образ, з'єднуючи друге слово з першим. Потім, створивши образ, учасник пропонує своє слово іншому члену групи. Той пов'язує третє слово із другим словом ведучого, а власне слово — уже четверте у цьому ланцюгу — передає іншому учаснику. Гра рухаєть­ся колом, і в кінці потрібно відтворити всі слова.



3.  Вправа «Аукціон веселого настрою»
Учасники пропонують свої способи, які допо­можуть підняти настрій. Ведучий записує їх на дошці. Після цього відбувається обговорення.
4.  Вправа «Веселка»
5.   Рефлексія
6.   Ритуал прощання «Вогник»

ЗАНЯТТЯ № 7. МОЇ РИСИ
Мета: сформувати навички доброзичливої комуні­кації.
ПЕРЕБІГ ЗАНЯТТЯ
1.  Привітання
2.  Вправа «Унісон»
Учасники починають співати одну ноту, доки вона не почне звучати «чисто», як одна.
3.   Вправа «П'ять добрих слів»
Кожен обводить свою долоню, підписує своє ім'я. Аркуші передають колом, і кожен учасник пише на одному з пальців якусь привабливу рису її власника, аж поки аркуш не повернеться до влас­ника. Далі ведучий збирає долоні, зачитує написи, а група здогадується, кому вони належать.
4.   Вправа «Чарівний базар»
На аркушах учасники пишуть «куплю», а нижче риси, які кожен хотів придбати. Аркуші прикріплю­ють на груди. На малих аркушах учасники запису­ють рису, яку вони хотіли б продати або обміняти. Всі ходять по базару, здійснюючи купівлю або обмін. Риси не можна просто віддавати, нічого натомість не отримавши. Гра закінчується, коли «зачиняється» базар.
5.   Рефлексія
6.  Ритуал прощання «Вогник»



ЗАНЯТТЯ № 8. МОЯ ПРОБЛЕМА ОЧИМА ІНШИХ
Мета: виявити фактори, що сприяють підвищенню тривоги; зняти напруженість нерозв'язаних проблем.
ПЕРЕБІГ ЗАНЯТТЯ
 1.  Привітання
2.  Вправа «Пошта проблем»
Кожен учасник записує на аркуші свою пробле­му. Усе складають разом до скрині, а потім кожен виймає будь-яке повідомлення. Формується кілька груп, у яких після обговорення обирають одну про­блему, для якої група пропонує своє розв'язання. Потім через пантоміму група показує проблему, її розв'язання.
3.  Вправа-руханка «Місток»
4.  Вправа «Погане — гарне»
Учасники ділять аркуш паперу навпіл і запи­сують ліворуч:
    погане в школі,
    погане вдома,
    погане в житті...
Далі пропонуються позитивні запитання:
• гарне в школі,
·        гарне вдома,
    гарне в житті... (Записують праворуч.) Відбувається обговорення.
Важлива послідовність відповідей, спочатку негативні, далі позитивні. Таким чином діти усві­домлюють, що не так уже все й погано.
5.   Вправа «Веселка»
6.   Рефлексія
7.  Ритуал прощання «Вогник»



ЗАНЯТТЯ № 9. «ГЕТЬ ТРИВОГУ»
 Мета: зняти тривожність; виховувати впевненість у собі.
ПЕРЕБІГ ЗАНЯТТЯ
1.  Привітання «Усмішка по колу»
2.   Вправа «Танець з аркушем»
Учасники парами під музику повинні утриму­вати чолами аркуші паперу, не допомагаючи собі руками. Руки за спиною, не розмовляти. Пари ру­хаються приміщенням, пара, яка не втримає ар­куш, вибуває з гри. Визначають переможців.
3.   Вправа «Моя тривога»
Діти пригадують, чого вони найбільше бояться, малюють свій страх та тривогу. Після виконання учасники коротко пояснюють, чого вони бояться, що вони зобразили. Далі ведучий просить розірва­ти малюнки і викинути їх у відро. Отже, кожен переміг свій страх і тривоги більше немає.
4.   Вправа «Дерево»
Учасники розміщуються колом на певній від­стані один від одного. Кожен натискає п'ятами в підлогу, руки стискає у кулаки, міцно зціпив­ши зуби. Ведучий звертається до кожного: «Ти — могутнє міцне дерево. У тебе сильне коріння, і ні­яких вітрів ти не боїшся. У складних життєвих ситуаціях, коли на душі важко і хочеться плакати, стань сильним і могутнім «деревом», скажи собі, що ти сильний, у тебе все вийде, і все буде добре. Це постава впевненої людини».
5.  Рефлексія
6.  Ритуал прощання «Вогник»






ЗАНЯТТЯ № 10. СПІЛКУВАННЯ — ЦЕ ЗДОРОВО !
Мета: формувати навички позитивної комунікації.
ПЕРЕБІГ ЗАНЯТТЯ
1.   Привітання
2.   Вправа «Веселка»
3.  Мозковий штурм «Спілкування»
Приклад: співпереживання, потреба, інтерес, лю­бов, краса, увага, воля, альтруїзм, навчання.
4.   Рольова гра «Передай образу та незадоволення»
Учасники об'єднуються в групи по 5 осіб. Кож­на група одержує листівки з найтиповішими кон­фліктними ситуаціями. Визначено ролі:
    той, хто ображає;
    ображений, який реагує агресивно;
    ображений, який реагує невпевнено;
    ображений, який реагує гідно;
    ображений, який реагує з почуттям гумору. Завдання для учасників: розіграти сценку,
у якій кожен виконує свою роль. Обговорення «вдалих» та «невдалих» способів реагування.
5.  Розминка «Загальний ритм»
6.  Вправа «Побажання один одному»
7.  Рефлексія
8.  Ритуал прощання «Вогник»







ЗАКЛЮЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 11  НАШІ РЕЗУЛЬТАТИ
Мета: спільно обговорити результати тренінгу; одержати зворотній зв'язок; підбити підсумки.
ПЕРЕБІГ ЗАНЯТТЯ
1 Привітання «Усмішка по колу»
2.   Вправа «Згадати все»
Учасники називають риси впевненої та рішучої людини, не повторюючись.
3.   Вправа «Лист учасникам групи» Учасники пишуть:
    що найбільше сподобалося, запам'яталося;
    чого навчилися;
    як змінилися вони та інші;
    що корисного було на заняттях;
    як у подальшому можна використати набуті знання.
Обговорення
4.  Діагностичний блок
Тести на дослідження тривожності, самооцінювання.
5.   Вправа «Побажання один одному»
6.  Рефлексія
7.   Ритуал прощання «Вогник»




Комментариев нет:

Отправить комментарий